Focus Mares AX DISC 105
Německá značka Focus je od roku 2015 partnerem našeho týmu. V RACE i OMT sekci se postupně začínají objevovat různé karbonové stroje většinou z MTB závodní řady Raven, na cyklokros Michal Malík používá jednopřevodníkový top model Mares CS Disc Force 1, zde je ale krátké představení kola z opačné části nabídky, které by mohlo oslovit zájemce, kteří chtějí cyklokros teprve vyzkoušet, nebo chtějí silniční geometrii a posed zkombinovat s pohodlnějším obutím a převody na zimu.
Geometrie a chování závodních modelů je na špičkové úrovni a na těchto základech staví i trojnásobně zeslabovaný hliníkový rám modelu Mares AX Disc. Doplňuje ho celokarbonová vidlice shodná s top modelem. Komponentové osazení je převážně v režii aktuální jedenáctirychlostní sady Shimano 105. Zajímavým technickým detailem jsou brzdy. Řazení STI doplňují hydraulické třmeny TRP HY-RD a nabízejí tak podle mnoha recenzí nejlepší brzdný účinek, který jsou schopny dodat klasické mechanické silniční páky.
Kliky RS500 s převodníky 46/36 jsou také z produkce Shimana. Pod značkou Concept dodává Focus své vlastní komponenty a zde dostaly prostor v podobě zapletených kol, kokpitu, sedlovky a sedla. To jsou také adepti na možný tuning v případě plánovaného vážnějšího závodního nasazení a tím pádem odlehčovaní stroje, který jinak v sériové podobě váží 9,8 kg ve velikosti M.
Expresní výměnu nebo sundání kol umožňuje patentovaný systém R.A.T., což je v podstatně pevná osa známá z MTB, ovšem s možnosti rychlého vysunutí po otočení o 90 stupňů. Po krátké praxi je opravdu radost s tímto systémem pracovat.
Barevné provedení rámu je otázkou osobních preferencí, nám se po letech nenápadných až fádních designů tento „papoušek“ opravdu líbil. Čisté linie rámu bez ráfkových brzd nenarušují ani bowdeny, vedení je kompletně řešené vnitřkem. Focus MARES AX Disc 105 s doporučenou cenou 44 999 Kč má potenciál umožnit zažít v sedle zase něco trochu jiného. Posledních několik zim rozhodně nenahrává nutnosti přecházet na extra tlusté pláště a plácání se na kole typu fat bike, naopak i v zimě můžete užívat rychlosti na skoro silničním kole :-)
A první zkušenosti?
Ivana Loubková: Neuměla jsem si představit na silničním kole vjet do terénu a ještě si v něm zabajkovat, ale konečně si to můžu vyzkoušet. Čekám, kdy se na kořenech vymlátím, zatím se mi to nepovedlo! Je to trochu nezvyk, na silnici bych předpokládala, že budu rychlejší, ale musím si uvědomit, že mi to vzorek plášťů neumožňuje. V terénu naopak podvědomě očekávám, že budu sjíždět to co na mtb – a to taky nejde, je to něco mezi, pro mě zatím velká neznámá, ale po dlouhý době se těším na zimu!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!